Τρίτη 3 Μαΐου 2016

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΟΝΟΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ ΤΟΥ 1ου ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΚΟΖΑΝΗΣ - Πολιτιστικό πρόγραμμα "Η περιπέτεια των ονομάτων"



    Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κομμάτια της έρευνας για τα ονόματα ήταν η διερεύνηση των ονομάτων των μαθητών του σχολείου μας. Η έρευνα κινήθηκε σε δύο κατευθύνσεις: α) η στατιστική επεξεργασία των ονομάτων βάση των επίσημων καταλόγων του σχολείου και β) η σύνταξη και επεξεργασία ερωτηματολογίων που απαντήθηκαν ηλεκτρονικά από τους μαθητές. Στα πλαίσια των δύο αυτών κατευθύνσεων εντοπίστηκαν τα πλέον διαδεδομένα ονόματα αλλά και τα πιο σπάνια, ο λόγος  επιλογής των ονομάτων, τα διπλά ονόματα, τα ονόματα αλλοδαπής προέλευσης, η γνώση των μαθητών για τη σημασία του ονόματός τους αλλά και η στάση των μαθητών απέναντι στο όνομά τους. 




Από τη στατιστική ανάλυση προέκυψαν 126 διαφορετικά ονόματα, από τα οποία 14 διπλά και 15 αλλοδαπής προέλευσης (6.1%). Τα πλέον διαδεδομένα ονόματα στα αγόρια το Ιωάννης (10 -  4.1%) και Μαρία (10 – 4.1%). Ακολουθούν τα: Νικόλαος (6), Δημήτριος (6), Παναγιώτης (6) στα αγόρια, ενώ στα κορίτσια τα: Ευαγγελία (9), Ελένη (7), Φωτεινή (5). Χαρακτηριστικό είναι ότι έναντι των 47 ονομάτων που φέρονται από 2 τουλάχιστον μαθητές, υπάρχουν 79 μοναδικά ονόματα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται τα 14 διπλά ονόματα και τα 15  αλλοδαπής προέλευσης.

3. «Το όνομά σου επιλέχθηκε σύμφωνα με το όνομα»: 


Στην ερώτηση «Με ποιο κριτήριο επιλέχθηκε το όνομά σου» σε ποσοστό 77,8% φέρουν το όνομα του παππού ή της γιαγιάς (175) και σε ποσοστό 5,3% συγγενούς που έχει αποβιώσει (12). Η οικογενειακή παράδοση και η συνέχιση του ονόματος θεωρείται λοιπόν πολύ σημαντική στην ελληνική οικογένεια.

4. «Εάν έχετε διπλό όνομα, επιλέξτε το λόγο»:
 

     Τα διπλά ονόματα ήταν ένα ακόμη πεδίο έρευνας. Στο σύνολο του μαθητικού πληθυσμού (14) είναι λίγα και συνήθως αποτελούν συνδυασμό του ονόματος παππούδων/ γιαγιάδων με κάποιο όνομα που αρέσει περισσότερο. Απ’ ότι προκύπτει από  την επεξεργασία των απαντήσεων υπήρχε πάνω από ένας λόγος για την επιλογή διπλού ονόματος.

5. «Ξέρετε την ετυμολογία και την ιστορική προέλευση του ονόματός σας;»



     Ξέρουνε τη σημασία του ονόματός τους οι μαθητές; Το 46, 7% υποστηρίζει ότι τη γνωρίζει, αλλά ένα 24% παραδέχεται ότι δεν έχει γνώση ούτε της ετυμολογίας ούτε της ιστορικής προέλευσης του ονόματος.

6. «Εάν μπορούσατε να αλλάξετε το όνομά σας, θα το αλλάζατε;»



     Μας αρέσει το όνομά μας; Αν μπορούσαμε να το αλλάξουμε, ποιο θα προτιμούσαμε; Σχεδόν ο ένας στους 4 μαθητές θα άλλαζε το όνομά του και θα επέλεγε κάποιο άλλο. Από τις απαντήσεις προκύπτει ότι υπάρχει σαφής προτίμηση στα μοναδικά ονόματα , αρχαιοελληνικά αλλά και αλλοδαπής προέλευσης  προφανώς κάτω από την επίδραση σύγχρονων τηλεοπτικών ηρώων. Βλέπετε μερικές ενδεικτικές απαντήσεις.

7. Αν απαντήσατε ναι, ποιο όνομα θα επιλέγατε και γιατί;

(Ενδεικτικές απαντήσεις- Διατηρήθηκε η ορθογραφία των μαθητών)

        Θα το έβαζα σαν:Jayce
        Θα προτιμούσα κάποιο πιο σπάνιο όνομα πχ Δανάη, Νεφέλη.
        ΘΑ ΤΟ ΕΚΑΝΑ ΟΥΛΒΑ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΚΟΤΕΙΝΟ ΟΝΟΜΑ ΚΑΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΛΥΚΑΙΝΑ. ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΓΙΑΤΙ ΜΕ ΕΚΦΡΑΖΕΙ.
        θα το έκανα Μαριλίτα,γιατί μ'αρεσει πάρα πολύ και μου πάει γάντι.
        Θα επέλεγα ένα όναμα το οποίο είναι ξένο! Όχι γιατί δεν μου αρέσουν τα ελληνικά ονόματα αλλά γιατί μου αρέσει το όνομα μου να είναι κάτι το ξεχωριστό όπως για παράδειγμα Heyden,Allison,Lydia...ή έστω να έχει ελληνικές ρίζες αλλά διαφορετικό τονισμο!!!
        θα επελεγα το ονομα Στελλα γιατι σε μια αλλη γλωσσα σημαινει αστερι
        ειπα οχι
        marios
        koralia
        Δημητρης,Παναγιωτης,Γιωργος,Σταυρος
        Ηλιανα!
        tzina
        Λυδία γιατί είναι ωραίο
        Ευαγγελια
        Δεν θα επελεγα κανενα αλλο ονομα!
        στεφανια
        νεφελη
        POPOMASTORAS I PEDUKI I POPOSFUKARAKIS
        θα το έκανα Κορνίλιος γιατί μου αρέσει αχχαχαχαχαχααχχααχα λολ
        θα επελεγα Ματινα γιατι μου αρεσει πολυ αυτο το ονομα
        θα το εκανα Ολυβια γιατι μου αρεσει
        Θα ηθελα να εχω το ονομα Αμελια γιατι μου αρεσει περισοτερο απο αυτο που εχω τωρα αλλα αν δεν ονομαζομουνα ετσι δεν θα ειμουνα αυτη που ειμαι
        Κοραλία
        Δημητρης
        ειρηνιος
        αφροξυλανθη της γιαγιας
        αλεξανδρος
        1234567890123456789012345678909876 54321
        ναι θα επελεγα το βαγγέλησ
        Μιχαλης
        Σταύρος
        ευλαμπια
        αναξιμανδρος
        Κάποιο αρχαιοελληνικό
        γεωργία
        Κωνσταντίνα γιατί μ'αρέσει
        ΔΑΝΑΗ
        ριχαρδος γιατι μπορω
        Θα επέλεγα το ονομά Αφροδίτη γιατί πιστεύω πως μου ταιριάζει και στην τελική είναι λίγο άδικο να επιλέγουν οι άλλοι το όνομά σου χωρίς την έγκρισή σου!
        Δήμητρα
        μακης γτ τον αγαπαω
        Ελλη, Ναστια, ολιβια, kristen.
        Μυρτώ
        Αλεξανδρα γιατι λενε μια απο τις αγαπημενες μου ξαδερφες και επιπλεον μου αρεσει πολυ αυτο το ονομα
        Χαρά, γιατί είναι πολύ αισιόδοξο όνομα!
        ΘΕΟΚΛΕΙΜΕΝΟΣ ΓΙΑΤΙ ΕΧΩ ΕΠΗΡΑΣΤΕΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΕΝΗ
        ΑΦΡΟΞΥΛΑΝΘΟΣ ΓΙΑΤΙ ΜΟΥ ΑΡΕΣΕΙ ΠΟΛΥ
        θεονόη θα ηθελα να με λενε επειδη η ελενη του ευριπιδη ειναι το αγαπημενο μου μαθημα
        Τιμόθεος ή Θεοκλύμενος
     
 Μας αρέσει το όνομά μας; Αν μπορούσαμε να το αλλάξουμε, ποιο θα προτιμούσαμε; Σχεδόν ο ένας στους 4 μαθητές θα άλλαζε το όνομά του και θα επέλεγε κάποιο άλλο. Από τις απαντήσεις προκύπτει ότι υπάρχει σαφής προτίμηση στα μοναδικά ονόματα , αρχαιοελληνικά αλλά και αλλοδαπής προέλευσης  προφανώς κάτω από την επίδραση σύγχρονων τηλεοπτικών ηρώων.

Στατιστική επεξεργασία: Ιφιγένεια Βασάδη, Κλειτσογιάννη Χριστίνα
Σύνταξη – επεξεργασία ερωτηματολογίου: Κλεοπάτρα Γούλα, Αναστασία Κουσίδου, Ιωάννης Σιακαβάρας.

Υποσημείωση:  Η ανάρτηση αποτελεί  τμήμα της εργασίας.




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.